Premii castigate: 1963 HUGO

Mai multe articole despre carti, booklist-uri si alte recenzii ale celor mai populare carti gasiti pe https://orasulciteste.ro.

Philip K. Dick a fost unul dintre cei mai idiosincratici si de succes scriitori in stiinta fictiunii. Bine, probabil ca este cunoscut mai bine in zilele noastre pentru toate filmele care s-au bazat pe munca sa, inclusiv Blade Runner, Total Recall, A Scanner Darkly, Minority Report, The Adjustment Bureau si Heaven stie cate altele. Cu siguranta, au existat multe mai multe filme bazate pe fictiunea lui Dick decat orice alt scriitor SF. Dar uitati de filme, chiar si marile filme, precum Blade Runner, nu se pot compara cu ciudatenia convingatoare a romanelor.

Dick explora aceleasi idei roman dupa roman. Realitatea a fost subminata, de obicei ca urmare a drogurilor; exista un adevar sub iluzia lumii, dar nu era intotdeauna bine sa afli acel adevar; lucrurile in care avem incredere se dovedesc a fi nesigure. Si totusi, romanele erau departe de aceeasi identitate, intr-adevar gama restransa de obsesii a dus la o gama incredibil de larga de fictiune. Mai mult, Dick a scris cu o inteligenta mordanta care si-a facut munca in mod constant printre cele mai amuzante din toata fictiunea stiintifica.

Pentru ca era atat de prolific si pentru ca atingea tinta atat de des, este foarte dificil sa alegi doar o carte ca reprezentant al operei sale. In final, am ales Omul din Castelul Inalt, care in unele privinte pare o carte foarte neadevata, deoarece nu exista nimic din ciudatenia pirotehnica care apare adesea in fictiunea sa. Intr-adevar, romanul pare o istorie alternativa destul de conventionala in care Puterile Axei au castigat al doilea razboi mondial. Drept urmare, in anii ’60 ai romanului, America este impartita in trei; Germania guverneaza Coasta de Est, Japonia controleaza Coasta de Vest, in timp ce intre cele doua exista un stat independent.

Dar pana la urma este departe de conventional. Povestea este plina de falsuri si deceptii; mai multe personaje majore calatoresc sub identitati false, unele dintre personaje se ocupa de „antichitati” americane false, iar domnul Tagoma, birocratia japoneza care devine centrala a complotului, ataca un agent german cu un revolver fals Colt. Toate acestea ne determina sa ne indoim si sa punem la indoiala ce se intampla; apoi ajungem la The Grasshopper Lies Heavy, un roman scris cu ajutorul I Ching-ului, care descrie o lume in care America nu a pierdut razboiul; desi lumea descrisa nu este aceeasi cu cea pe care o recunoastem.

Unul dintre marile mistere ale carierei lui Philip K. Dick este motivul pentru care nu a castigat niciodata unul dintre marile premii de fictiune stiintifica, cu exceptia premiului Hugo pentru The Man in the High Castle. Este o carte minunata care ramane una dintre cele mai bune istorii alternative. In 2015, The Man in the High Castle a facut si debutul la TV cu o serie foarte bine primita de titluri „The Man in the High Castle”.

Alegere alternativa

Am putea schimba cu usurinta o serie de alte lucrari PKD aici. Daca doriti o lectura alternativa, atunci va prezentam UBIK, un alt roman PKD clasic si ceva mai putin popular, care reprezinta tot ce este bine in ceea ce priveste PKD.